Hvis du har din egen lille bedrift, er det viktig å bestemme
hvem du skal la markedsføre for dine produkter eller tjenester. Tross alt, du
har sannsynligvis ikke tid eller penger
til å markedsføre hos alle. Og selv om du har det, er det ikke anbefalt å gjøre
dette.
Det er lurt å velge det som kalles en "målgruppe".
Dette er en identifiserbar gruppe av personer du tror vil være de beste for din
bedrift.
Men for mange små bedrifter, kan det å fokusere på en gruppe
mennesker være en utfordrende oppgave. De ønsker å hjelpe alle og svært ofte
vil deres produkt eller tjeneste hjelpe en rekke mennesker.
Det går også mot menneskets natur å begrense seg hvis du vil
la bedriften din vokse. Sunn fornuft sier at vi må appellere til flere
mennesker hvis vi vil at bedriften skal vokse seg større.
I virkeligheten er det motsatt. Når vi begrenser vårt fokus
til bestemte grupper mennesker, så blir vi ekspert i å løse spesielle
problemer. Vi blir veldig godt kjent med de, og vi kan utvikle flere produkter
og tjenester for å fylle deres behov.
- Tenk på hvilken type mennesker som kan ha mest nytte av
det du har å tilby.
- Tenk på hvem du har mest lyst å hjelpe, glede eller jobbe
med.
- Tenk på hvilke type mennesker det vil være lettest å nå,
og som vil være mest mottakelig for det du selger. Dette vil være folk som vet
de har det problemet du kan løse og leter etter en løsning.
- Vit at bare fordi du velger en bestemt gruppe mennesker
til å fokusere markedsføringen din på, betyr ikke dette at du ikke kan hjelpe
andre som kommer til deg. Det betyr bare at du kommer til å fokusere på
målgruppen du velger.
- Til slutt, lytt til magefølelsen din. Velg en gruppe
mennesker du føler at du virkelig kan hjelpe og gå videre med utviklingen av
din markedsføringsplan. Markedsføring er en vanskelig prosess. Det viktigste er
å begynne. du kan alltids forandre din plan når du har lært litt mere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar